mina ponnysar genom tiderna.

tänkte berätta lite om mina ponnysar gemon tiderna, har haft 4 ponnys. men letar ju efter min femte!


när jag nästan precis skulle fylla 5 år fick jag min första ponny! b-ponny sto, tror hon var runt 116 i mkh. caprifol hette hon, fast vi kallade henne för cappi.
hon var ett somkallat "vanligt russ sto", alltså ja, väldigt busig och envis. haha!
lärde mig sjukt mycket på denna ponnyn, men det krävdes- blod, svett, och massvis med tårar. efter, ca 2-3 år, sålde vi henne till en familj som tog föl på henne, åh älska föl! :D
men hon var sånn att, hon kunde komma på ett hinder. men direkt när hon precis skulle hoppa av kunde hon tvärnita och dra ner huvudet, eller direkt när hon landat, bara tvärnita och dra ner huvudet.
-ao lycka till att sitta kvar då lixom!
normal att jag ramlade av 3 grr på en träning. räknade också varje gång jag ramlade av! kom fram till att jag ramlade av 47 grr på en vinter. jag har haft tanja i 1 ½ år och jag har ramlat av 2 grr, å det var helt mitt fel.
så denna ponnyn var inte helt lätt! men jag gav inte upp i första hand, och det är jag stolt att jag inte gjorde! för det gav resultat.


efter den ponnyn köpte vi en annan b-ponny. han var född 1991 men var som en ung rutinerad ponny!
när vi köpte honom såg han ut som en riktig mamut utan horn.. han var "fet, inte klippt(köpte han på vintern), manen var åt helvete lång osv. men jag såg i hans ögon, att han var inte vilken ponny som helst, han var min ponny!
jag började träna upp han, mer och mer för varje dag. han var lättlärd, han hade också gått på en ridskola i 12 år när vi köpte honom. men jag gav han chansen. och jag är verkligen sjukt glad att jag gjorde det. ponnyn är guld värd!
med mycket jobb nådde vi tillslut toppen. när jag var 9 år startade vi sveland cup och kom ända till zoonfinal. åh gud vilken ponny! förklassen (Lb), den vann jag. och sveland klassen kom jag 5:a, men 3 gick vidare till riksfinal.
min lilla pooiiike som var så gammal ändå kom så långt. vi startade div 1 utan problem. han tog varenda omhoppnings sväng och var exakt helt underbar!
synd att jag snart växte ur han, och var tvungen att byta upp mig...


efter gullponnyn köpte vi önnarps lucky luke.
f.2002. conemaraponny. sjukt fin, och jag menar det verkligen. alla kom fram till mig hela tiden och sa att jag hade världens finaste ponny. han var utbildad FEI dressyr, redan som 7 åring. men, han var livrädd för hinder...
hon som hade han innan hade inte vågat hoppa han, eller rida ut särskilt mycket. synd nog så var han riktigt tittig!
inte alls bra om man vill ha en hopponny som går sm.. nja, men man blev helt förälskade i ponnyn!
ja vad hjälpte det när ponnyn vägrade gå in på en hoppbana. vi provade allt! med det gick inte. han blev såld rikitgt fort förmodligen av sin skönhet, men vi sa ändå åt dom som köpte hnm hur det låg till..


efter det min sturevallens tanja!
ja, och hon vet ni förhoppningsvis väldigt mycket om nu ?;)

(bilder går inte att laddu upp just nu. se om jag hinner det imorn)

bloggar från pappis ipad imorn i bilden påväg upp till karlstad ;)



/idaaaa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0